Krydderkokte norske epler, syrlig krem og crumble

bloggen

Om sommeren er jeg konstant på leit etter den ultimate gode sommerfølelsen. Jordbær og fløte, reker, krabber og saltvannn. Dette gir meg gode sommerminner. Og tradisjoner og minner til mat, er viktig å ta vare på. Tenk at smaker kan ta deg tilbake til barndommen på et blunk?
Det er sånn jeg føler det når jeg kjenner lukten av epler som syder i gryta. Enten om min mor skulle lage eplemos eller syltetøy. Lukten er hvertfall helt spesiell og gir meg den gode sommerfølelsen jeg trenger.

Dette er en lekkerbisken som er enkel å lage til mange, eller bare til deg selv.

Bunn:

  •  1 del Brødsmuler eller Digestivekjeks
  •  1 del Meierismør
  •  Litt Kanel
  • Brunt sukker
  • Litt honning

Kjøres i food prosessor. Ristes i tørr stekepanne. Ha blandingen over i små kakeringer eller små former. Avkjøl.

Krydderkokte epler:

  • 3 stk epler
  • 3 dl vann
  • 1 dl Sukker
  • |1 stk vaniljestang
  • 2 stk stjerneanis
  • 3 stk kardemommekapsler
  • ½ ss frisk ingefær i skiver

Kok opp sukkerlaken med krydder. Ha i eplebiter med skall, og kok forsiktig møre. Avkjøles i laken. Bruker du ikke alt, er det helt topp å la den stå i kjøleskapet til neste gang du vil lage den noe godt.

Syrlig krem:

  • 2 dl kremfløte
  • 2 ss Filadelfiaost
  • 1 dl melis
  • 1-2 ts hjemmelaget vaniljesukker eller essens
  • Litt revet sitronskall

Piskes og fordeles utover de små kakebunnen. Avkjøl og topp med eplebitene.

